Hold Ctrl-tasten nede (Cmd på Mac).
Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Lytt til tekst
Skriv ut side
Facebook
Lukk

Tips en venn om nettstedet

Din venns e-postadresse
Ditt navn
Din beskjed
(URL til nettstedet blir automatisk lagt inn i e-post meldingen.)

Send tips

Barn og medier 2016

05.06.2016 | Medietilsynet

Hvert andre år siden 2003 har Medietilsynet gjennomført Barn og medie-undersøkelsen. Dette skal være en nøytral database for media, fagfolk og institusjoner som ønsker å se nærmere på enkelte eller flere problemstillinger i barns mediehverdag. Barn og medier-undersøkelsen kartlegger barn og unges medievaner på mobil, nett og andre medier.

I 2016-utgaven av undersøkelsen svarte 2888 barn og unge, samt 2007 foreldre på 50 spørsmål innen tema som mediehverdag, mobbing og trusler, seksualitet på nett, IKT i skolen og sosiale medier.

I rapporten kommer det frem at norske barn er stadig yngre når de får sin første smarttelefon. En betydelig andel av norske 8-åringer har egen telefon, men Medietilsynet ser nå at dette også gjelder barn ned i seksårsalderen.

Bruk av sosiale medier vokser fra år til år, også for de yngste brukerne. Blant annet bruker 8 av 10 barn og unge både Snapchat og Instagram. Det er slik at hvis barn og unge først tar sosiale medier i bruk, så øker de bruken med alderen. 65 prosent av alle 9-åringer er på Snapchat, og når vi kommer til 16-åringene er 9 av 10 på Snapchat.

Resultatene viser at 30 prosent av barn i alderen 9-16 år har sendt eller lagt ut tekst, bilder eller videoer som de i etterkant angret på. Det kan f.eks. handle om nakenbilder/videoer av seg selv, eller at de har sendt bilder eller videoer av andre på nett eller mobil uten at de har godkjent det.

Det foregår også en del mobbing, trusler og utestengelse på nett. 7 prosent har vært utsatt for nettmobbing på ukentlig eller månedlig basis i 2016, mot 4 prosent i 2014. Nytt av året er spørsmål om barn og unge har opplevd å bli utestengt fra aktiviteter eller venner på nett. 7 prosent har opplevd å bli utestengt. Når det gjelder trusler har 5 prosent opplevd dette på ukentlig eller månedlig basis. Alle disse elementene øker fra rundt 13-årsalderen og oppleves mest av de eldste.

Noen av barna oppgir at de kan bruke rundt 6 timer om dagen på nettbruk. Samtidig har de unge begynt å uroe seg for foreldrenes mobilbruk. 27 prosent mener mobilbruken til foreldrene er for høy, og 20 prosent mener foreldrene bruker for mye tid på sosiale medier.

Et positivt funn er at skolene kommer mer på banen når det gjelder nettvett de siste årene. Siden 2012 har det vært en økning av andel barn som rapporterer at de lærer om trygg og sikker bruk av nett. Når det gjelder barna i alderen 12 – 14 år har tallet økt fra 66 prosent i 2012 til 85 prosent i 2016.

Gå til rapporten >>  http://www.barnogmedier2016.no/