Hold Ctrl-tasten nede (Cmd på Mac).
Trykk på + for å forstørre eller - for å forminske.
Lytt til tekst
Skriv ut side
Facebook
Lukk

Tips en venn om nettstedet

Din venns e-postadresse
Ditt navn
Din beskjed
(URL til nettstedet blir automatisk lagt inn i e-post meldingen.)

Send tips

Spillpedagogikk: Dataspill i undervisningen

(06.04.2021)

Tilnærmet alle gutter og tre av fire jenter i alderen 9-18 år spiller dataspill. Kan denne spillgleden være en inngangsport til læring? Det finnes mye forskning på dataspill, men hvordan lærere faktisk bruker spill i undervisningen er et nokså...

Veiledere om smittevern i barnehager og skoler

(25.03.2021)

Veilederne kom i forkant av oppstart for barnehagene og skolenes 1-4.trinn i slutten av april, etter at skoler og barnehager ble stengt ned i mars 2020 på grunn av Covid 19. Gjennom 2020 og pandemien er veilederne revidert flere ganger.  Veiledern...

Politisering og pedagogisk motstand

(15.03.2021)

Boka begeistra, provoserte, fasinerte og irriterte. Lars Løvlie er pedagogisk filosof og professor emeritus ved universitetet i Oslo. Idolet hans er Jean-Jacques Rousseau, og lesaren blir godt kjent med sistnemnde i løpet av dei 144 sidene.  Løvli...

Skilsmissehelter

(03.03.2021)

Skilsmisse med et barneperspektiv Hva forbinder du med helter? Trolig ikke barn som opplever at foreldre går fra hverandre. Etter å ha lest «Skilsmissehelter», er jeg imidlertid ikke i tvil om tittelens berettigelse. Barn som strever med å holde...

Vi vil dere skal forstå - 142 barn og unge om selvskading

(20.01.2021)

Undersøkelsen «Vi vil dere skal forstå» har hentet inn kunnskap direkte fra 142 barn og ungdommer mellom 15-20 år. Deltakerne har bidratt med erfaringer fra og gitt råd til de tjenestene de selv har erfaring med. Undersøkelsen ble gjennomført i to...

Ungdom med uavklart tilstand

(18.01.2021)

Bakgrunnen for rapporten er historien om 17 år gamle "Jonas" som tok sitt eget liv kort tid etter at han hadde fått avslag i BUP for andre gang. Jonas sin historie er ikke unik. Rapporten tegner et bilde av hvordan en enkelt ungdom kan ha opplevd...

Barnehage – og skolemiljø. Vurdering av kompetansetiltak

(15.12.2020)

Oppdraget med å vurdere kompetansetiltakene for barnehage- og skolemiljø ble gitt Utdanningsdirektoratet av Kunnskapsdepartementet i 2019. Udir ble bedt om å «foreta en vurdering av alle kompetansetiltakene som nå gjennomføres for å bygge gode...

Barn, ungdom og koronakrisen

(14.12.2020)

En landsomfattende undersøkelse av vold, overgrep og psykisk helse blant ungdom i Norge våren 2020. Delrapport 1 av 3. Dette er den første av tre delrapporter fra et forskningsprogram som har til hensikt å fremskaffe kunnskap om hvilke psykososial...

Fra uro til ro. Utfordrende atferd og barns muligheter for læring

(02.12.2020)

Hvor mange lærere har vel ikke opplevd følelsen av å ikke strekke til? Hvor mange har ikke kjent på følelsen av å bruke masse tid på noen få elever, noe som går ut over alle de andre, uten at det egentlig hjelper? De fleste vil jeg tro. I hvert fa...

Elevers opplevelse av å delta i en ikke-anonym undersøkelse om læringsmiljø og mobbing

(17.11.2020)

Av: Tonje Hungnes, forsker Møreforskning og Kari Elisabeth Bachmann, forsker Møreforskning og dekan ved avdeling for økonomi og samfunnsvitenskap, Høgskolen i Molde.

Flere saker