Samfunnsfag:
Begrunnelse for oppgaver knyttet til utvikling og konsekvenser av rusmiddelbruk i Norge.
Fokus på elevenes kunnskap og holdninger står sentralt i alle fag i skolen og i målene i Læreplanens generelle del. Kunnskap om utviklingstrekk i rusmiddelbruk i Norge og kunnskap om konsekvenser av rusmiddelbruk på individ-, familie- og samfunnsnivå inngår som en naturlig del av den allmennkunnskapen elevene skal ha etter endt skolegang.
Elevene skal kunne stille kritiske spørsmål ved hva som påvirker egen atferd og holdning til ulike rusmidler. Dette kan være med på å øke bevisstheten om påvirkning fra venner, familie, media, lokalmiljø og samfunnet generelt. Gjennom å diskutere eventuelle kulturelle forskjeller som finnes i elevgruppen, vil elevene kunne få en forståelse av kulturelle faktorer som påvirker den enkelte ungdoms atferd når det gjelder holdninger og bruk av rusmidler.
Begrunnelse for oppgaver knyttet til konsekvenser ved bruk av rusmidler.
Dette kompetansemålet på ungdomstrinnet innebærer både kortsiktige og langsiktige konsekvenser ved bruk av rusmidler. Eksempler på kortsiktige konsekvenser kan være økt risiko for ulykker, vold, seksuelle overgrep eller handlinger som de angrer på i ettertid. Bruk av sosiale medier er også relevant å inkludere i oppgavene. Det er ikke uvanlig at ungdom som har drukket seg beruset blir fotografert, og at bildene senere blir lagt ut på nettet. Alle disse konsekvensene vil elevene kunne ha nytte av å diskutere i fellesskap eller i mindre grupper.
På ungdomstrinnet skal elevene også skaffe seg innsikt i de langsiktige negative helsekonsekvensene bruk av rusmidler fører med seg. Eksempler på langtidseffekter kan være avhengighet og ulike sykdommer knyttet til langvarig risikobruk av rusmidler.
Kunnskap om og forståelse av ulike alkoholpolitiske virkemidler er viktig kunnskap i et folkehelseperspektiv.
Begrunnelse for oppgaver knyttet til regulering av tilgjengelighet – virkemidler i alkohol-og rusmiddelpolitikken.
Når alkoholkonsumet i samfunnet går opp, øker også skadevirkningene i befolkningen som helhet. Det finnes ulike virkemidler som har til hensikt å begrense tilgjengeligheten. Tiltak som tilsynelatende har beskjeden virkning, men som er rettet mot mange, kan ha langt større virkning enn tiltak som har stor og målbar virkning på noen få. Et viktig mål med arbeidet med temaet rusmidler i skolen er at elevene skal forstå bakgrunnen for gjeldende lover og regler i Norge på dette området.
Kroppsøving
Begrunnelse:
Bruk av rusmidler har konsekvenser for idrettsprestasjoner. Rusmiddelbruk er tett forbundet med livsstil og helse. Det er viktig at elevene får kunnskap om konsekvenser ved bruk av rusmidler for kropp, psykisk helse, prestasjon og kondisjon. Kunnskap om rusmidlenes virkninger på kroppen og kunnskap om kortsiktige og langsiktige konsekvenser ved rusmiddelbruk, kan styrke elevenes forståelse av sammenhenger mellom fysisk aktivitet, livsstil og helse.